Program
Wykładowca: Luiza Pieprzyk – specjalista ds. podatków
Program kursu (8 godzin wykładowych):
- FAKTURA VAT 2021 – wystawianie i rozliczanie (kluczowe zagadnienia dla procesów sprzedaży)
- Kiedy faktura kiedy nota – kluczowe reguły VAT
- Najważniejsze elementy faktury
- Terminy wystawiania faktury
- Data sprzedaży – dokonania dostawy oraz wykonania usługi
- Jak wpływają warunki INCOTERMS na termin sprzedaży na fakturze
- Jak wystawiać faktury zaliczkowe – najważniejsze problemy
- Błędy w fakturowaniu które wpływają na konsekwencję dla firmy i osób wystawiających
- Jaki związek z fakturą ma umowa, zamówienie, dokumentacja logistyczna. Dokument WZ itp.
- Kiedy można anulować fakturę – zasady funkcjonowania w obrocie gospodarczym
- Kto ponosi odpowiedzialność za błędy w fakturach
- Kody w nowym JPK_VAT – kody GTU oraz kody transakcyjne i ich zasady stosowania (kiedy i na jakim etapie w procesie sprzedaży)
- Charakterystyka poszczególnych grup towarowo-usługowych oznaczana kodami GTU
- Zasady stosowania nowych oznaczeń GTU w JPK_VAT – BARDZO WAŻNE!
- Do kogo należy rola rozpoznawania i prawidłowe oznaczanie towarów i usług
- Oznaczenie grup towarowo-usługowych, czyli nowe kody GTU_01-GTU_13
- Do jakich typów faktur stosujemy kody GTU a do jakich nie
- Oznaczenia procedur i transakcji w ewidencji sprzedaży
- 13 typów procedur za pomocą symboli: SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_DOSTAWA, B_MPV_PROWIZJA, MPP
- Charakterystyka poszczególnych grup towarowo-usługowych oznaczana kodami GTU
- Faktury korygujące 2021 r. – jakie zasady rozliczeń wybrać (problematyka w kazusach i przykładach)
- Zasady rozliczania faktur korygujących obowiązujące do 31 grudnia 2020 r.
- Zasady rozliczania faktur korygujących obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. i elementy jakie powinny zawierać
- Rozliczenie faktur korygujących “in minus” na nowych zasadach
- Kiedy sprzedawca rozlicza faktury korygujące “in minus”
- Jaką dokumentacją trzeba dysponować, aby potwierdzić uzgodnienie warunków transakcji
- Organizacyjne przygotowanie firmy do stosowania nowych zasad rozliczeń faktur korygujących
- Dokumentacja, którą należy zgromadzić, aby móc rozliczyć faktury korygujące
- Forma zgromadzonej dokumentacji
- Termin wystawienia faktury korygującej
- DODATKOWO: wzór UZGODNIENIA zasad rozliczania faktur korygujących in minus w 2021 r.
- Kiedy nabywca rozlicza faktury korygujące „in minus”
- Rozliczenie faktur korygujących “in plus”
- Funkcjonowanie równoległe “starych” i “nowych” zasad ewidencjonowania faktur korygujących jako opcja wynikająca z przepisów przejściowych
- Sprzedaż i zakup do/od podmiotów nieistniejących, nieaktywnych – BIAŁA LISTA i zasady korzystania (kto i kiedy?)
- Co to jest rejestr podatników BIAŁA LISTA – komu to służy
- Kto i kiedy powinien sprawdzać potencjalnych klientów
- Konta bankowe do rozliczeń transakcji w działalności gospodarczej – co powinien wiedzieć każdy sprzedawca, kupujący
- Kary za nieprzestrzeganie zasad – kogo dotyczą
- MPP – mechanizm podzielonej płatności w obsłudze klienta
- Co to za mechanizm i co powinno się o nim wiedzieć w procesie sprzedaży i zakupu
- Jakich towarów i usług dotyczą szczególne zasady rozliczana sprzedaży i zakupu
- Obowiązki wynikające z MPP dotyczące fakturowania – kogo obciążają?
- Dotkliwe sankcje i kary dla nieprzestrzegania zasad MPP i prawidłowego fakturowania
- KURSY WALUT – jak wpływają na finanse firmy
- Kursy przeliczeniowe stosowane w VAT w celu przeliczania walut na złote
- Faktura wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego
- Faktura wystawiona w dniu powstania obowiązku podatkowego lub po tym dniu
- WNT, import usług, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca
- Import towarów
- KURS HANDLOWY CZY PODATKOWY? – co powinien wiedzieć sprzedawca
- Faktury korygujące
- Ustalenie limitu do split payment, gdy faktura jest wystawiona w walucie obcej
- Kursy przeliczeniowe stosowane w VAT w celu przeliczania walut na złote
- PARAGONY FISKALNE UZNANE ZA FAKTURY UPROSZCZONE 2021 – co powinni wiedzieć sprzedawcy i kupujący
- Problematyka dokonywania sprzedaży i zakupów – NA CO UWAŻAĆ?
- Paragon fiskalny z numerem NIP nabywcy i faktura uproszczona – istota.
- Wystawienie faktury do paragonu fiskalnego
- PRZYPADEK SZCZEGÓLNY
- Faktury zbiorcze do faktur uproszczonych
- Numer faktury na paragonie z NIP do kwoty 450 zł.
- Korekta niezamierzonej pomyłki w zakresie wprowadzonego numeru NIP.
- Korekta faktury uproszczonej
- KARY ZA BŁĘDY I ODPOWIEDZILNOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY I PRACOWNIKÓW
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia
Dodatkowe informacje
Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu wymaga wcześniejszej opłaty.
Przed szkoleniem otrzymają Państwo:
- dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Szkolenie trwa 6 godzin wykładowych i składa się z sesji video z wykładowcą:
- Sesja video I 9.00 – 10.30
- Sesja video II 10.45 – 12.15
- Sesja video III 12.45 – 14.15
Wymagania techniczne
- komputer z kamerą i głośnikiem,
- stabilny dostęp do Internetu